Как открыть blp в фотошопе
Introduction
It must've been around the 500th time or so, of converting various BLP files back and forth, when I thought..
Why all this converting nonsense? Why can't I just load up BLP files right into Photoshop, edit them, and save them back to BLP? And then I remembered - because there's no Photoshop plugin for that format.
So I figured I'd try to change that, and I have.
Supported Formats
Mac OS X plugin requires OS X 10.6 (Lion)+
Windows
1. Find your Photoshop Folder
a. eg1: (x64) C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS6 (64 Bit)\
b. eg2: (32-bit) C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS6\
2. From that folder, go to \Plug-ins\File Formats\ (create "File Formats" folder if it doesn't exist)
3. Drop the appropriate plugin (x64 or x86) in that folder.
4. Run Photoshop
OS X
1. Find your Photoshop Folder
eg: /Applications/Photoshop CS6/
2. From that folder, go to \Plug-ins\File Formats\ (create "File Formats" folder if it doesn't exist)
3. Drop BLP.plugin in that folder
4. Run Photoshop
Supported Variants
It was my goal to support every variant of the BLP format that Blizzard uses in WoW - for both opening and saving. The end result is a total of 11 different combinations of compression and transparency. Below is a listing of these.
As a work around, change the Alpha Depth in such files to "8" - using a hex editor, or an upcoming tool, and they will load correctly.
Questions, Comments, and Other Feedback
Please comment below, especially if you find a bug not already mentioned above. Whether that be a problem loading a WoW BLP file, or saving your own, let me know. If it's a WoW file, let me know the name, and if it's one of your own - I would appreciate linking me (either in the comments or PM) the original image you're trying to convert. If you don't feel comfortable with sending me a PSD file, that's ok too, but whatever the problem is, might get lost in the conversion.
Mac Users, Thank you for your patience!
I never intended on "Soon" rivaling Blizzard's definition, but life has a tendency of interfering with intentions. I hope you find it useful, and if you run into any problems - please let me know.
1.1
Windows[*]Loading a BLP with transparency will now load said transparency in the alpha channel, rather than merging it with the RGB channels. [*]Saving to BLP will now not ignore the alpha channel if it exists. [*]Various oddball Alpha Depth/Alpha Mod values are handled correctly, for full BLP support!
XnView classic - дичайше всеядный менеджер фоток.
(+)535 форматов.
(-)Скомпилирован под первый пенек. Даже unicode в именах не понимает.
XnViewMP- то же самое через Кьюти.
(+)535 форматов. Кроссплатформенность.
(-)Огромность.
XnView уже несколько лет поддерживает blp - это значит, что он читает лишь BLP1 jpeg и BLP2 dxt.
Версии не работают с пользовательскими плагинами. 2.36 и 0.81 работают.
Интерфейс плагина предоставляет имена файлов в системной кодовой странице, а индекс прозрачности для гифок замалчивает.
Поэтому, для файлов с юникодными символами в именах плагин открывает собственное окно открытия файлов.
PICA format plugin - файловые плагины для Photoshop и не только.
Плагин тестировался только в Photoshop CS5.1(64bit).
Автоматизация не поддерживается.
Открытый исходник. 32 и 64 разрядные версии. Только окна.
BLP плагин читает: BLP1 (jpeg, paletted) BLP2(jpeg, paletted, uncompressed, dxt1, dxt3, dxt5);
сохраняет в: BLP1 (jpeg,paletted) BLP2(jpeg, paletted, dxt1, dxt5).
Альфа-канал в dxt5 кодируется методом перебора.
для мипмапов меньших 4 килопикселей вместо прогрессивного JPEG используется базовый.
blp изображения представляют собой набор изображений (мипмапов). Каждое следующее вполовину меньше предыдущего по высоте и ширине. Последнее должно иметь размер 1Х1. Ограничение числа мипмапов - это ваш каприз. Он может в любой момент к чему-то привести.
Warcraft III работает только с BLP1. При равных размерах быстрее загружается палитровый формат. Warcraft III игнорирует мипмапы с высотой или шириной больше 512.
Ширина и высота в формате BLP2 должны быть равны степени двойки. Единственная программа, которой это не обязательно - этот плагин. Предпочтительные форматы - dxt и jpg.
Neuquant - лучший алгоритм квантования. Работает с изображениями от 503 до 8 000 000 пикселей. Лучше себя проявляет для фотографий среднего и большого размера.
Алгоритм №3 Денниса Ли - обратное медианное деление. Работает с изображениями от 256 до 8 000 000 пикселей. Предназначен для изображений с большим цветовым охватом.
MedianCut - метод медианного деления. Работает с изображениями от 1 до 8 000 000 пикселей. Предназначен для изображений, на которых важность пикселя равна количеству пикселей такого же цвета.
Короче, используйте Neuquant .
Читайте также: