Metal gear acid обзор
В MGS: HD Collection вошли MGS 2: Sons of Liberty, MGS 3: Snake Eater и MGS: Peace Walker — все три в HD-качестве и с поддержкой системы достижений. Вдобавок на диске присутствуют и самые первые игры серии, оставшиеся без изменений, — Metal Gear и Metal Gear 2: Solid Snake. Для полноты коллекции не хватает лишь первой (можно купить в PSN) и четвертой частей.
Рукописи, как сказано у Булгакова, не горят. Впрочем, это относится к любому нестареющему произведению искусства, будь то картина, фильм, музыка — или видеоигра. В доказательство несколько частей «несгораемой» серии Metal Gear Solid недавно примерили HD и вышли на приставках текущего поколения.
Вставляя диск с MGS: HD Collection в консоль, испытываешь смешанные чувства. С одной стороны, предвкушаешь встречу с тем самым, что трогало душу много лет назад. С другой — опасаешься, что за это время магия и обаяние Metal Gear Solid развеялись и игры попросту устарели. Мы, игроки, слишком привыкли к неумолимой гонке технологий, а старые шедевры Хидэо Кодзимы все же выглядят архаично, невзирая на HD и новые текстуры.
Сказать по чести, графика в них никогда и не стояла на первом месте — главными всегда были сюжет, отношения между персонажами и философские проблемы, которые поднимались в играх. Угроза ядерного оружия, деструктивизм войны, пропаганда правительства и политические манипуляции — сериал обыгрывает самые злободневные темы. За то его игроки ценили и продолжают ценить, ведь темы по-прежнему актуальны.
ЭТО ИНТЕРЕСНО: «Metal Gear» переводится как «металлическое устройство (шестерня)». Но в серии так называют любую мобильную технику для запуска ядерных ракет. Как правило, это большие шагающие роботы под управлением пилота-человека, но, конечно, бывали и исключения.
Для тех, кто не знаком с серией или просто запутался, проведем краткий экскурс в сюжетные хитросплетения Metal Gear. Обратите внимание, части расположены согласно хронологическому порядку происходящих событий, а не графику выхода игр в свет.
Metal Gear Solid 3: Snake Eater
1964 год, СССР. В разгар «холодной войны» спецагента США Нэйкеда Снэйка отправляют в джунгли Советского Союза с заданием выкрасть ученого, работающего над секретным оружием. Во время операции Снэйк убивает свою наставницу, женщину по имени Босс, перешедшую на сторону врага. По окончании миссии Нэйкеду присваивают имя Биг Босс, подчеркивая тем самым, что он превзошел своего учителя.
Впоследствии в ходе проекта Les Enfants Terribles (можно перевести как «несносные дети») Нэйкеда Снэйка клонируют. Трое клонов получают имена Солид Снэйк, Ликвид Снэйк и Солидус Снэйк.
Metal Gear Solid: Peace Walker
1974 год, Латинская Америка. В Коста-Рике высаживаются неизвестные войска. У правительства нет своей армии, и оно не может оказать захватчикам сопротивление, поэтому профессор Университета мира Рамон Галвес нанимает Нэйкеда Снэйка и его солдат, чтобы те выдворили оккупантов. Дополнительным мотивом для Снэйка служит аудиокассета, которую принес Галвес. На записи Нэйкед слышит голос якобы погибшей Босс. Заинтригованный Биг Босс ввязывается в авантюру, чтобы узнать, как ей удалось выжить.
Metal Gear
1995 год, Южная Африка. Член спецотряда «Фоксхаунд», новичок Солид Снэйк, по заданию правительства отправляется в Африку. По донесениям разведки, где-то там, на базе «Тихая гавань», группа наемников создает ядерное оружие. Базу нужно разыскать, а угрозу — ликвидировать.
К большому удивлению Снэйка, наемников возглавляет его собственный начальник — Биг Босс. Но задание есть задание — и «Тихая гавань» взлетает на воздух вместе с Биг Боссом, а Снэйк едва уносит ноги.
Metal Gear 2: Solid Snake
Metal Gear Solid
2005 год, Аляска. Спецотряд «Фоксхаунд» на острове Шэдоу-Мозес внезапно поднимает мятеж против правительства США. Глава мятежников Ликвид Снэйк (как мы помним, еще один клон Нэйкеда) требует выдать ему тело Биг Босса, чтобы извлечь его ДНК и стать идеальным солдатом. В противном случае мятежники грозятся применить новейшее оружие — шагающего робота для запуска ядерных ракет, Metal Gear Rex.
Солида Снэйка возвращают из длительного отпуска, чтобы он устранил угрозу. Во время операции Снэйк знакомится с ученым по имени Холл Эммерих, он же Отакон. В дальнейшем Отакон становится другом Снэйка и важным героем всей серии.
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
2007—2009 годы, Нью-Йорк. Снэйк и Отакон создают организацию «Филантропы», которая разыскивает и уничтожает metal gears. В ходе операции по поиску очередной «шестеренки» на военном корабле Солид Снэйк пропадает без вести и считается погибшим.
Спустя два года молодой оперативник «Фоксхаунда» Райден участвует в операции по спасению президента из лап террористов на Big Shell — очистительном сооружении близ Нью-Йорка, построенном на месте крушения того самого корабля.
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
2014 год, разные точки мира. Война стала прибыльным делом: частные корпорации готовы предоставлять солдат и технику для разрешения военных конфликтов. И вот, пока повсюду царит хаос, выживший Солид Снэйк и Отакон выслеживают Ликвида, который все еще хочет заполучить тело Биг Босса и обрести власть над миром.
Однако это всё цветочки: ближе к концу игра переворачивала наше представление о происходящем. Добро и зло менялись местами, на сцене появлялась третья сторона — таинственная организация, вступившая в битву за передел мира. Игрок на собственной шкуре испытывал, что значит быть пешкой в чужих руках.
ЭТО ИНТЕРЕСНО: по ходу игры Райдену помогает боец спецназа ВМФ США — Ирокез Плискин. Забавная фамилия — отсылка к фильму «Побег из Нью-Йорка», где главного героя звали Змей Плискин. Именно этим персонажем вдохновлялся Хидэо Кодзима, создавая Солида Снэйка.
От Metal Gear Solid 3 ждали продолжения событий второй части, но у авторов вновь были иные планы на этот счет — они неожиданно сделали приквел к самой первой игре серии: Metal Gear, выпущенной еще в 1987 году.
Действие третьей части разворачивается на территории СССР в период «холодной войны». Солид Снэйк еще не появился на свет, и главным героем назначен Нэйкед Снэйк, шпион армии США. Ему нужно выкрасть ученого по фамилии Соколов, разрабатывающего сверхсекретное оружие.
На фоне, казалось бы, банальной завязки авторы разворачивают тонкую психологическую драму. Агент, верно служащий родине, в ходе миссии переживает личную трагедию — его наставница Босс оказывается на стороне врага. Командование велит устранить ее как обычного противника. Но для Нэйкеда Снэйка это не обычный противник, а самый близкий человек — больше чем мать, сестра или любовь всей жизни. На протяжении этой истории мы вместе с Нэйкедом Снэйком пытаемся понять мотивы ее поступков — что заставило Босс предать родину? Истинные причины выясняются, когда оказывается уже слишком поздно. Вместо продолжения глобального сюжета авторы рассказывают нам очень личную, камерную трагедию одного человека.
MGS 3 цепляет не только прекрасно выстроенным сюжетом и кинематографичностью, но и живым, ярким геймплеем. Игроку предстоит натурально выживать на вражеской территории: охотиться и добывать еду, чтобы восстанавливать силы, сливаться с окружающей средой, тщательно подобрав камуфляж, а если ранили — лечиться. Аптечек, в традиционном понимании, нет. Чтобы здоровье восстановилось, Снэйк должен быть сыт, а полученные ранения — обработаны. Если вы подорвались на мине, на раны накладывается крем от ожогов; упали со скалы — извольте наложить шину на сломанную конечность, отравились грибами — скорее примите противоядие.
Когда два года назад MGS: Peace Walker вышла эксклюзивно для PSP, многие негодовали. Все же такие большие игры, как Metal Gear Solid, трудно представить себе на маленьком экранчике PSP, да и есть эта консоль далеко не у всех. Но теперь справедливость восстановлена — сравнительно молодую Peace Walker облагородили и включили в HD-переиздание.
Упрощения для PSP, конечно, чувствуются буквально во всем: видеоролики заменили комиксами, карты маленькие, а миссии длятся двадцать-тридцать минут, что для MGS маловато. Понимая, что игрокам в Peace Walker будет тесно, авторы добавили в игру новый элемент — микроменеджмент. Поскольку Нэйкед Снэйк теперь большой начальник, вам предстоит заниматься обустройством собственной базы: подбирать персонал, работать над инфраструктурой, высылать солдат на побочные задания и разрабатывать новые виды оружия. На вид простой и незатейливый, Peace Walker затягивает не меньше других частей серии.
К 20-летию Игромании выкладываем на сайт обзоры культовых игр из самых первых номеров журнала.
Игромании уже 20! Мы рады вспомнить, как всё начиналось, и к юбилею впервые публикуем на сайте главные рецензии из самых первых номеров Игромании — в специальной рубрике «Ретро-обзор». Все статьи мы переносим из журнала в первозданном виде, без купюр и исправлений (разве что скриншоты в старых номерах уж больно плохого качества — их кое-где пришлось поменять).
Рецензия на Metal Gear Solid была опубликована в №10 за 2000 год. Приятного чтения!
Команда Игромании
Терроризм, бомбы, Аляска.
Звучит до отвращения банально, так? И тем не менее, сюжет — лучшее, что есть в игре. Начинаясь как какой-нибудь второсортный боевик, он постепенно обрастает деталями, затягивая игрока по самые уши в свою сеть. В итоге сюжет вообще пропитывается философскими размышлениями, которые создают массу эмоций. И кто знает, может, как раз в этом таится успех Metal Gear Solid?!
Главным средством развития сюжета служат многочисленные переговоры персонажей (оцифрованных бесед в игре не один час) и не менее многочисленные скриптовые вставки, которые по своему качеству и создаваемому кинематографическому эффекту оставляют далеко позади признанного лидера в этом виде единоборств — Half-Life. Вообще, MGS крайне насыщен киношными сценами, причем их концентрация создается не только скриптовыми сценами, но и лично геймплеем. Как вам, например, бег наперегонки по лестнице с кучей головорезов, которые так и норовят всадить в вас сотню-другую пуль? Или пробежка по мосту под длинные очереди отечественного вертолета Hind (Ми-24 — «Лань»)? А ведь таких моментов в игре просто море, причем разнообразие далеко не последнее в списке их положительных качеств. В общем, атмосфера создается как в хорошем, действительно хорошем боевике, чему немало способствует и отлично подобранная музыка.
Серая война
Основные усилия в Metal Gear Solid приходится сосредотачивать на том, чтобы незаметно проскользнуть мимо живых охранников и неодушевленных систем слежения. При этом во время перемещения поблизости от террористов очень важно соблюдать максимальную осторожность и не давать проявить себя съеденному перед началом операции гороховому супу. Впрочем, если же это все-таки произошло, то можно аккуратно придушить вахтера, отключив его на несколько десятков-двадцатков секунд.
Самое удивительное, что слух у вражеских персонажей работает по какой-то странной схеме: случается, что они не реагируют на звуки, по мощности сравнимые с шумом на концерте «Коррозии Металла», а бывают ситуации, когда подрываются на шорох от раскрываемой пачки сигарет.
Слава разработчикам, что подобной слушательной схемой они не снабдили следящие устройства, которыми в изобилии начинены уровни Metal Gear Solid. Поэтому для того, чтобы просочиться мимо видеокамер, достаточно проскакать под ними в то время, когда они будут смотреть в другую сторону. Выбрать этот момент в игре очень просто. Дело в том, что, хотя на захваченную базу Snake попадает без оружия вообще, пронести с собой пачку сигарет, равно как и специальный радар, он все же ухитрился. С помощью этого прибора можно увидеть разминающихся охранников и затекшие от постоянного висения на одном месте камеры слежения. Еще сказочный агрегат демонстрирует поле зрения всех вражеских персонажей и приспособлений, что позволяет путешествовать по базе без лишнего шума и пыли, не попадая под бдительные очи злодеев.
Со временем Снэйк обрастает оружием — появляются пистолет с лазерным прицелом, снайперская винтовка, гранаты, пластиковая взрывчатка. Однако лучшим способом сделать так, чтобы в мире стало одним террористом меньше, остается известная манипуляция с его шейными позвонками.
Вид из монитора
Все это мы уже могли наблюдать в PlayStation-версии игры. РС-шная MGS отличается от нее разве что графикой.
Поддержка разрешений от 640x480 до 1024x768 точек обеспечивает игре видок получше, чем на консоли, но это не может загладить очевидность того факта, что движку нужны костыли.
Несмотря на все жизнеподобие движений персонажей (скелетная анимация + motion capture), их угловатые тельца портят все дело. Прибавьте к этому еще бедноватые интерьеры самой базы и хроническое выпадение полигонов. В результате получается немного удручающая картина. Что, впрочем, не может испортить удовольствие от игры человеку, способному закрыть глаза на такие вещи — а здесь есть, ради чего их закрывать.
Единственное, что может помешать получению этого самого удовольствия, — система управления. Она отжирает 70% площади клавиатуры и поначалу кажется очень непривычной, что влечет за собой волну праведного гнева. Однако потом приходишь к выводу, что если учесть приставочную родословную игры, то управление можно пощадить.
К недостаткам можно также отнести и вид от первого лица, реализованный только в РС-версии. Почему? Да потому, что игра изначально была заточена под вид от третьего лица, причем с камерой, живущей практически за плечами у главного героя. Дальность обзора охранников приводилась в соответствие с сектором видения игрока, то бишь была сильно приуменьшена. В результате получилось так, что при переключении на вид от первого лица может возникнуть ситуация, когда вы смотрите прямо на врага, он — на вас, но при этом остается абсолютно равнодушным к вашей персоне. И все только из-за того, что перестает видеть мир за пределами положенного сектора, граница которого часто проходит буквально в сантиметре от вас.
P.S. Кстати, в PC-варианте игра вышла с аддоном, включающим около 300 уровней для встроенного виртуального тренажера. Там масса разнообразных режимов игры — начиная от тотальной зачистки врагов до очень интересных и смешных головоломок.
Ну, приставочники, освоившие PC, будут в полном восторге. РСшники, не любящие приставки: попробуйте разок поступить в обход принципов!
By Brad Shoemaker on March 23, 2005 at 8:38PM PST
Solid Snake has jumped genres for the first time in his illustrious career with Metal Gear Acid, a strategy game that's arriving just in time for the launch of the new PlayStation Portable. Acid supplants the familiar stealth action gameplay of the Metal Gear series with. tactical card-battling? Yes, strange as it may sound, Acid's satisfying turn-based strategy is a great fit for the series' trademark high presentation values and quirky narrative style. It's not an easy game to get into, and if you're just looking for a portable stealth action Metal Gear, you'll need to keep waiting. But once you get a handle on the core mechanics, you'll find in Acid a rewarding game of strategic stealth combat coupled with a quirky, intriguing storyline and some neat points of nostalgia for the longtime Metal Gear fan.
Like chocolate to peanut butter, Konami got card-battling in our Metal Gear--and it's darn tasty.
Click To Unmute
Want us to remember this setting for all your devices?
Please use a html5 video capable browser to watch videos.Please enter your date of birth to view this video
Now Playing: Metal Gear Acid Video Review
The game seems to take place outside of the main Metal Gear timeline, since almost all of the characters are new. Poor old Snake is never able to get any rest--he's once again called out of retirement to handle yet another sticky situation, this time by a commander named Roger. Mercenaries have overtaken a corporate-sponsored research facility on the African Lobito Island, demanding that a secret military project called Pythagoras be handed over to them. Their bargaining chip is a hijacked airliner currently circling the skies, which happens to contain a senator who's a front-runner in the upcoming American presidential elections. By the way, this plane has been hijacked by a couple of murderous talking dolls. What the hell is going on here? Snake is sent to infiltrate the Lobito complex to find out. With the help of Roger and a child psychic named Alice, he's tasked with recovering Pythagoras and defeating the mercenary group. In true Metal Gear fashion, this is only the beginning of the tale. The storyline wends its way all over the place throughout the game, pitting multiple factions against each other and introducing new characters at a rapid clip. Some of the players in the story may not be what they seem. even Snake himself. Metal Gear Acid tells its story with still artwork and text, rather than employing the same sort of over-the-top cutscenes and voice that helped make the series famous.
At first glance, Acid looks a lot like your typical Metal Gear. You view the action from the familiar top-down perspective, and the levels are set in dimly lit military camps and greenish industrial complexes similar to those in past games. But you can't spend more than 30 seconds with Acid before you realize this is a radically different game. Missions proceed in turn-based fashion, with each level laid out in an invisible grid that you'll navigate one square at a time, killing or sneaking past the enemies that stand between you and your objective. The focus of every Metal Gear game is stealth, and despite its turn-based structure, that focus remains in Acid. This makes tactical planning highly important, as you'll need to map out your strategy in advance to either take out foes or get around them without being caught. Raising the alert doesn't always spell immediate disaster (though sometimes it does), but it will always make your life more difficult.
The card-combat engine in Metal Gear Acid is thick with depth and complexity, though it will likely take you a while to figure all of it out. The basics are simple enough: You have a store of cards from which you'll build a deck before each mission, and at any given time you'll have a hand of random cards drawn from that deck that represent the actions you can take during the present turn. Some cards are designated solely as move cards, which (obviously) are used to move you a set number of squares around the board. Use cards represent items that you can use immediately during the turn, and these range from offensive weapons to stat buffs and other peripheral effects. Finally, equip cards can be attached to a finite number of equipment slots so you'll have them ready at all times. For instance, you can equip an AK-47 card and then apply any other weapon card with the same ammo type in order to fire it; meanwhile, while the gun card is equipped, you have a chance of counterattacking with it whenever an enemy hits you. Most use and equip cards can also double as move cards, so you'll never be stuck in a stationary position, waiting for another chance to move to come up in your hand.
Snake's latest summons out of retirement sends him to Lobito Island to stop a group of marauding mercenaries.
Beyond the basics of using all these card types, the game gets a lot more complex, and unfortunately it could do a better job of explaining its higher-order mechanics. Each card has a numeric "cost" that essentially describes how long it will take you to recover from using that action, so "time" might have been a better descriptor for this value. The game initially tells you that you fire an equipped weapon by using an ammo card of the same type on that weapon. In reality, there are no ammo cards; what it actually means is that you can apply another weapon card with the same ammo type, which isn't made very clear. The game's manual does a passable job of explaining these mechanics, but the sparse in-game tutorials could have used clearer language to make things more obvious. The saving grace of this lack of explanation is that eventually you'll get the hang of all the systems at work just by beating your head against them, if nothing else. The game is certainly unforgiving, so you'll pass through a trial by fire of sorts as you retry tough missions time and again and get a feel for the mechanics. When everything clicks, finally, you'll be pleased to find out exactly how many different options you have for surpassing obstacles and completing missions.
In fact, Acid's dynamic combat model allows for a wealth of strategic possibilities. The further you progress through the game, the more techniques and abilities you'll be familiar with, and the more you'll be up against seemingly insurmountable odds.
Acid reveals the depth of its gameplay slowly and evenly over the course of the game, though the basic abilities are immediately obvious. You can switch to an extreme overhead view that lets you scour the entire level and view which squares are in enemies' sight range. As in the series' action games, you can make Snake back up against a wall and knock on it in order to lure an enemy away from his post. When he arrives, he might find a hidden claymore mine waiting for him. Damage values change depending on whether you're in front of, behind, to the side of, or even above enemies, so orientation is a constant consideration to maximize your damage as well as avoid being seen. There's just a lot going on in each mission. Most importantly, a few hours into the game you'll encounter another secret operative named Teliko, and in some of the missions you'll get to control both Snake and Teliko in tandem, which gives you even more opportunities for setting up traps for enemies and getting creative in solutions to tough missions.
The game is a veritable feast for the diehard Metal Gear nostalgist. All of the weapon cards on offer are taken from past games, from the silenced SOCOM to the PSG-1 sniper rifle. Better yet, there are lots of "character" cards that feature the likenesses of everyone from Olga Gurlukovich to Otacon to various iterations of Snake himself. Each of these cards features a unique special ability, and when you invoke that power you get a quick little video of the character from his or her respective game. The ninja card, for instance, deals a sword-slash attack to any visible enemy in the stage, while the Revolver Ocelot card reduces the cost of your gun cards. Even Johnny Sasaki, that gastrically distressed genome soldier from Metal Gear Solid, makes an appearance; his "diarrhea" ability comically flushes your current hand, providing a fresh set of cards.
Collecting these character cards, as well as better weapon and item cards, forms a lot of Acid's replay value. You'll be able to obtain cards in several ways. Some card packs are scattered around the mission areas, and some are dropped by enemies. Others can be unlocked through superior performance. You're rated at the end of each mission based on your speed, enemies killed, number of times spotted, and so on, and you'll receive specific card bonuses for high rankings. You'll also receive points based on your rank that you can cash in at a card store between missions to obtain still more cards. You can do pretty well simply going through the game with the cards you pick up by default, but completists will have good reason to go back and replay the missions to unlock some of the more esoteric character cards and put together the ultimate deck.
The other reason to come back to Metal Gear Acid after you've finished its lengthy story campaign is a new multiplayer mode that didn't appear in the Japanese import. You won't have access to this mode initially; rather, you'll unlock it after you're a few hours into the story. Once it's unlocked, you can connect to another player wirelessly and take control of both Snake and Teliko on a large, VR mission-style level with some competitively focused game mechanics. You'll be competing with each other on several fronts. Some slain enemies drop Pythagoras discs, and the first player to collect three discs will open up four goals in the level, only one of which will grant victory when reached. You'll also subtract from a credits score each time you kill the other player's characters, and once these credits are depleted, you'll win. Finally, if the time runs out, the player with the most discs wins. There's one catch: Non-player character and player enemies are invisible unless you've got them in your sight range, leaving a lot of encounters open to chance.
It's nice that the developers have gone back and added this mode to Acid, though only the most diehard fans of the single-player game will be patient enough to play it often. One reason the single-player game flows so well is that you'll spend almost all of your time strategizing and then implementing your tactics--you can fast-forward through the enemies' turns at the touch of a button. In the multiplayer mode, you'll have to wait for both the enemies and the other player to take their turns, leaving you looking at a static view of the game board until it's your turn again. This waiting is to be expected in a synchronous multiplayer mode such as this, but it still gets a little tedious when you can't take a turn for a couple of minutes at a time.
Acid may not play like a typical Metal Gear game, but it sure looks like one. As mentioned, the game's battlefields look like they were ripped straight out of Metal Gear Solids 1 and 2--and so do most of the character models, for that matter, especially Snake and the common masked soldiers. The presentation is stylish as befits a Metal Gear game, with lots of snazzy menu graphics and such going on. The graphics aren't without their flaws, though. The frame rate bogs down sometimes when there are a lot of things going on, which slows down the controls and can be frustrating. We'd like to have seen a little more camera control, too. For the most part you can see everything you need to, except in a few multitiered stages where the upper levels can get in the way. On the whole, though, the game's look fits in well with the other games in the series.
If it weren't for the whole card-battling thing, you might mistake Acid for the next stealth action Metal Gear.
The aural presentation comes across very nicely. All of the weapon cards sound like their counterparts in past games when you use them, and the game's music has an up-tempo feel very similar to what you've heard in MGS 1 and 2. Even the bleeps and dings that accompany your menu choices have a pleasantly unique style to them, which sounds trivial but certainly doesn't hurt.
Metal Gear Acid represents a compelling departure for the long-running stealth action series. This game is not for the faint of heart--you will be doing some serious strategizing as the game progresses, and if turn-and grid-based card-battling doesn't sound like your thing, turn back now. But the game has a great storyline and presents complex, rewarding combat scenarios of impressive intensity, which is a feat considering the genre's inherently slow pacing. Even if the multiplayer isn't quite as entertaining, it'll take you a good two dozen hours to get through the story mode, with strong incentive to go back and replay prior missions to uncover more cards and try for a better rank. Acid is a solid package that may not be for everyone, but for the people it's for, the game's got it where it counts.
Metal Gear Acid 2 adds plenty of new content while maintaining the great gameplay of the original.
By Greg Mueller on March 21, 2006 at 3:46PM PST
Metal Gear Acid was one of the more unusual but surprisingly great launch titles for Sony's PSP. Now, barely a year later, there's already a follow-up. While not much has changed in that time, Metal Gear Acid 2 manages to deliver the same unique, strategic gameplay with the trademark style and oddball humor that Metal Gear Solid is known for, making it another great addition to your PSP library.
He may suffer from bouts of amnesia, but Snake will never forget how to kick ass.
Click To Unmute
Want us to remember this setting for all your devices?
Please use a html5 video capable browser to watch videos.Please enter your date of birth to view this video
Now Playing: Metal Gear Acid 2 Video Review
Metal Gear Acid 2 picks up as Snake and his companions are returning to America after a hard-fought mission. Snake is suffering from some serious amnesia, and is hoping to recover his past when he reaches friendly soil. Turns out Snake isn't getting a friendly welcome upon his return home. He's arrested by a man posing as an FBI agent and is coerced into completing a secret mission in exchange for his and his friends' freedom. Snake is taken to a weapons research facility, where he has to infiltrate the complex, gather some important evidence about the wicked scientist who, apparently, is orchestrating a hostile takeover using his advanced weapons systems. Of course, the story gets much more convoluted and bizarre than that, although it's relatively straightforward compared to other games in the Metal Gear series. You'll meet plenty of new characters, crazy bosses, and massive metal gears as you uncover the truth behind the research facility and Snake's clouded past.
The story is told through lengthy text exchanges that take place between each battle. The dialogue ranges from silly to overly dramatic, which feels right at home in a Metal Gear game. The static character portraits that accompany these scenes look fantastic, and the whole game has a great, unique sense of style.
To further the campy tone of the game, Metal Gear Acid 2 comes packed with a Solid Eye peripheral. The Solid Eye is a simple cardboard box that you slip over your PSP, and when you activate Solid Eye mode you can play the game in 3D. The effect looks great at first, but it's not practical for playing for more than a few minutes at a time because it makes some parts of the screen difficult to see. (Not to mention the fact that you'll start to feel like you're going cross-eyed if you try to play for more than 10 minutes.) You can switch between Solid Eye mode and regular viewing mode at any time during a battle, so if you want to see how a particular boss looks in 3D, you can slap on the peripheral for a few minutes and then take it off and continue playing. There are also several unlockable movies that you can watch in the Solid Eye theater. These short clips include cinematic sequences from Metal Gear Solid games, as well as some videos of girls playing with guns and modeling bikinis.
Aside from the Solid Eye, Metal Gear Acid 2 doesn't do anything remarkably different from its predecessor. You collect cards, which you can use to create a deck. You then take that deck into battle and use those cards to perform actions such as moving, attacking, or healing. The battles are all turn-based and take place in multitiered, grid-based stages. Each character gets only a certain number of actions per turn, and each time you use a card it counts as one action. Using cards also increases your cost, which basically works as initiative in this game. In each round of combat everyone's cost decreases, and the next person to reach zero cost gets to take a turn. There are cards that affect both your cost and the number of actions you can perform each turn, so you're ultimately limited only by the cards in your hand.
There are more than 500 cards in the game, including movement cards, weapons, items, traps, character cards, and link cards, which activate automatically when certain events take place. All of the cards in the game can be leveled up as well, which can significantly improve or sometimes completely change the way a card works. You get some cards from battle, but you can also purchase packs of three cards in the card shop. There are four different card sets, each pertaining to a certain Metal Gear Solid game and containing items, weapons, and characters specific to each of those games. To purchase or upgrade cards you need points, which you earn by clearing stages and defeating enemies in battle.
With more than 500 cards to collect, you can customize your deck to fit any situation.
You can control up to two characters in battle: Snake, and a new character named Venus, a deft female mercenary who also happens to suffer from amnesia. The two characters use the same stock of cards, but you can customize each deck individually as you see fit. Both characters level up as you progress through the game, gaining increases in maximum health points and deck capacity.
The weapons in Acid 2 are standard MGS issue, and they are just as confusing to use as in the first game. If you played the first game, you'll pick up the equipment system without a problem, but if you're new to the series you'll probably struggle for the first few battles. It works like this: You have two equipment slots that you can fill with gun cards. To use those equipped guns, you have to use another gun card that has the same ammo type as the equipped weapon. It's confusing at first, but once you get the hang of it you'll understand that there's a lot more strategy to building a deck than simply using the strongest cards in your library.
The battles in Acid 2 offer plenty of variety to keep you on your toes. There are basic battles where you simply have to clear a room of enemies, there are gimmick battles where you have to do things like dodge trains or avoid being knocked off a bridge, and there are plenty of great boss battles. You'll fight several bizarre test patients, such as a giant ape creature with detachable arms, a guy who carries an oil drum and sets everything on fire, and a strange fellow who walks on the ceiling and confuses your characters. Of course, you'll also encounter plenty of generic guards, patrolling robots, and sentry guns. How you deal with the enemies is up to you. In several battles the objective is to simply get from one end of the stage to the other. In these situations you can try to kill every guard you see, but that will alert more guards who could end up overpowering you. If you prefer to take the stealth approach, you can belly-crawl through tight passages, hang from ledges, or try to knock out your enemies with nonlethal weapons.
After you get the system down and learn the ins and outs of putting together a deck, some of the battles do seem a bit too easy on the normal difficulty setting. But there's still plenty of challenge to be found in simply adapting to the variety of scenarios you'll find yourself in, because no two battles are ever quite the same.
Another problem you'll occasionally encounter during battle is not being able to see what's going on. Sometimes this is intentional, like in missions where you're in search mode and your vision is limited to the few squares right in front of you. Other times, it's simply a matter of poor camera angles that can't quite reach into some of the confined spaces you'll often find yourself in.
The graphics have been given an overhaul for Metal Gear Acid 2, from the bright yellow menu screen to the stylized, colorful look of the characters. The cel-shaded style creates a comic book aesthetic that is a nice break from the simple greys and greens of the previous game. The unsteady framerate from the original Metal Gear Acid has thankfully been put to rest for Acid 2, which runs smoothly whether you're in a room full of exploding barrels or are being trampled by a Metal Gear several stories tall.
The boss fights are frequent and fantastic in Metal Gear Acid 2.
The story could take you anywhere from 15 to 20 hours to complete, depending on how long you spend replaying battles to earn points and new cards. You can replay any stage that you've cleared with all-new objectives, which range from searching and elimination missions to slightly less-standard missions that require you to do things like advancing through the stage before your deck reshuffles. In addition to replaying the story stages, you can also play the new arena mode, which lets you play a two-on-two battle against some familiar bosses from the Metal Gear Solid franchise. If that still isn't enough, you can link up with a friend in an ad-hoc battle to see whose decks are better.
With more than 500 cards and a variety of modes and missions, you won't get tired of Metal Gear Acid 2 anytime soon. Acid 2 doesn't make any drastic changes to the series' formula, but it delivers the same great sense of style and humor wrapped around a deep and enjoyable collectible-card strategy game. So even if you've played the first game, there's enough new content here to back up the familiar but solid gameplay.
Читайте также: